Skillnaden på skog och skog

”När ska ni flytta närmare stan då?”

Detta är inte en helt ovanlig kommentar som människor gärna frågar mig och min sambo. ”Ska jag norrut slår jag inte ner bopålarna före Umeå” tänker jag för mig själv. Varför i all sin dar skulle jag vilja flytta närmare Stockholm än jag redan gjort? I staden finns ingenting för mig att hämta ur en rekreation och livskvalitétssynvinkel. Jag tror att det framgår med all önskvärd tydlighet att jag är en person som sätter närhet till skog och natur högst upp på min önskelista.

_DSC6478

”Men det finns ju skog och träd i Stockholm också!”

För all del, det gör det. Men, det är skillnad på skog och skog. I de plättar av skog som finns i närheten av där jag bor idag får man aldrig vara ifred. Det är alltid människor i närheten som bygger någonting, river någonting, är ute och springer med pulsklocka och kompass, går med sina hundar och barn, åker MTB-cykel i full fart ner för stigen, vilda djur som inte längre är vilda men bara arga och stressade och så vidare. Det finns hela tiden något att förhålla sig till i skogarna här och det är inte skogen för mig.

Att gå ut i naturen är för mig ett sätt att koppla av. Flygläget på mobilen och bara finnas där och titta på allt det vackra som finns i skogen. Genom att göra så kan jag i lugn och ro tänka långa, slingriga tankar och låta huvudet försvinna bort. Jag bara är där. Bara jag är där. Lugnet som infinner sig när inga notifikationer stör och jag vet att ingen annan är i närheten är det lugn som fyller på mina energinivåer. Och djuren som finns i den typen av skog håller sitt avstånd till mig, precis som jag till dem. Vi vill varandra ingenting och respekterar varandras personliga utrymme.

_DSC7046

Det är den typen av skog som jag vill ha i mitt liv. Nära och vidsträckt, som en stadig och trygg vän.

Det här (och mycket annat kul!) kan ni lyssna på när Clara och Erica pratar om i En underbar pod.

Kommentera

