Ett klick gör ingen kapabel

Vi sitter ute på den lilla farstubron i en familjeväns stuga och tittar ut över vattnet nedanför. Det är tyst och stillsamt och stämningen är god. Det börjar diskuteras byggnadsprojekt och närmast till hands är hur trallen ska byggas. Det kommer fram rep, måttstockar och testreglar för att se hur högt, brett och stort det blir. Tomten är ju lutande, så nog måste man bygga ner ett trappsteg eller två så det inte blir för högt i slutändan. Det skulle ju inte så klokt ut. Det hummas och funderas, mäts och ritas.

Den känsla som infinner sig när man skapar någonting fysiskt är härlig. En känsla av ett gott dagsverke får vem som helst att känna sig som en duglig och kapabel människa. Oavsett hur stort eller litet projekt! Det är väl allt en människa önskar sig? Att känna sig nyttig och kapabel till diverse göromål, som att rå om sitt bo till exempel eller kunna bygga sig en bygga att ligga på varma sommardagar. På samma sätt skapar sådana här projekt möjligheten att lära nya saker. Tack vare att jag deltar i diskussionen om trallbygget får jag reda på vad som är vettigt stegdjup och steghöjd på en trappa.

_DSC7922

Jag älskar byggnadsplaner, att få ta tag i något på riktigt och skapa något som inte är digitalt mellan alla varv framför datorn. Jag tycker inte att det ger mig samma känsla av duglighet och tillfredsställelse när jag har gjort något klart framför datorn, som när jag har planterat om alla mina växter eller stått och valt vilken plugg och skruv jag ska använda för att hänga upp den där tavlan.

_DSC7768Själv äger jag inget hus att bygga på eller trädgård att odla i så jag får suga i mig av andras byggnadsprojekt och hålla tillgodo med mina små miniatyrodlingar på balkongen. Men känslan av att kunna ta hand om och fixa till saker hemmavid själv tar jag alltid med mig.

Kommentera

